یاقوت کویر

یاقوت کویر

برترین و قویترین وب روستای تاریخی سریزد

موقعیت و تاریخچه

موقعیت و تاریخچه:

روستای  زیبا و باشکوه سریزد در فاصله 28 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار گرفته است که با مختصات جغرافیایی 54درجه و 31 دقیقه طول شرقی ،31درجه و 36 دقیقه عرض شمالی و در 6 کیلومتری شمال شرقی شهرستان مهریز واقع شده است.این روستا درفاصله 2 کیلومتری محور ارتباطی خلیج فارس (یزد- بندرعباس) قرار دارد.این روستا به کوههای هفتادمین، ساه و لاخسه و از شمال غربی به کوه لاقلعه محدود می شود. ارتفاع این روستا از سطح دریا 1380 متر است و اقلیمی گرم و خشک دارد.

بررسی باستان شناسان از مطالعه آثار تاریخی به جا مانده در این روستا نشان می دهد که این منطقه دوره های تاریخی مختلف به مانند دوره حکومت سلجوقیان،ایلخانان وصفویان پررونق ترین روزگار خود را طی کرده است. این آثار به جا مانده هویت و قدمت تاریخی روستای سریزد را به نمایش می گذارد.

به عقیده کارشناسان و با توجه به آنچه در متون تاریخی آمده است ، قبل از پیدایش شهر یزد کنونی، محوطه ای در نزدیکی روستای سریزد وجود داشته با نام فرافر یا فرافتر که پس از خشکسالی و جنگ با سپاه اسلام از رونق افتاده و کم کم از بین رفته است.سپس مردم آنجا ،شهر خود را در یزد کنونی بنا می کنند. که احتمالا روستای سریزد باقی مانده آن آبادانی است همچنین بقایای دروازه ای رفیع و بلند در روستای سریزد قرار دارد که در میان مردم به سر در شهر فرافر شهرت یافته است.دروازه فرافر

برخی معتقدند، هنگامی که اهالی شهر فرافر به علت خشکسالی های پیاپی و جنگ با سپاه اسلام محل زندگی خود را از فرافر به شهر یزد کنونی تغییر دادند، چون برای رسیدن به شهر یزد افراد حتما باید از این سردر (دروازه شهر فرافر) عبور نمایند، بنابراین نام شهر فرافر به سریزد به معنای ابتدای یزد تغییر نام داد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






Weblog Themes By Pichak

نويسندگان

لینک های مفید

آرشیو مطالب

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 51
بازدید کل : 46414
تعداد مطالب : 34
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1



تماس با ما پرینت Click here to make Webloger your default homepage!

تبادل لینک
داستان روزانه
  • قیمت ماشین
  • سخیف